SDG TOOLS

Er is heel wat online te vinden rond de SDG’s maar wat is nu bruikbaar op klas-of schoolniveau? Op deze pagina vind je een verzameling van de meest interessantste SDG tools of websites.

SDG tools @ SCHOOL

Het SDG-kompas wijst de weg om de schoolwerking en het curriculum op te hangen aan de SDGs met een ruime blik op de wereld en de omgeving.

In deze SDG-ideeënbox vind je een lijst vol inspirerende ideeën om op jouw school aan de slag te gaan met de SDGs

Onderzoek met de SDG-woordenwolk aan welke SDGs een bepaald lesonderwerp zoal kan gelinkt worden en maak op die manier systeemdenken aan de hand van de SDGs mogelijk.

De SDG-impactroos is methodiek om systeemdenken te bevorderen en om de impact van een (geplande) les, een project, een actie,… in beeld te brengen. Op welke SDGs had een actie een positieve impact? Had ze ook impact op andere SDGs? Denk er samen over na en kom zo te weten hoe je jouw actie nog sterker kan maken.

Djapo ontwikkelde methodieken die je in verschillende vakken kan gebruiken. In onze nascholingen leer je als schoolteam de denkvaardigheden kennen en ervaar je hoe je deze kan vertalen naar je eigen onderwijsleercontext.

Edubox is een educatief concept van VRT NWS om jongeren uit het middelbaar onderwijs te laten kennismaken met één bepaald maatschappelijk thema. EDUbox wil jongeren informeren en hen stimuleren om zelf aan de slag te gaan.

PROJECTMATIGE METHODIEKEN

ATS STEM

Het ATS STEM project is een Europees Erasmus+ project die de kaart van STEM en duurzaamheid heeft getrokken. Onder de link resources kan je docentmaterialen vinden die stapsgewijze instructies aanbieden voor het ontwerpen van een ATS STEM-project op scholen. Het biedt ook een praktisch voorbeeld van een ATS STEM-implementatie.

Design at school

Ontdek. Bedenk. Maak.

Design@school laat leerlingen in de eigen leefwereld problemen ontdekken, en hiervoor innovatieve oplossingen bedenken en realiseren. Methodieken vanuit ‘design thinking’ ondersteunen dit leerproces.

PROFESSOR STEAM

STEM geven op niveau van de basisschool? Neem zeker een kijkje op de professor Steam. Je hebt er de uitgewerkte STE(A)M-lessen, inclusief handleidingen en werkbundels maar er is ook een luikje ‘projecten’ waarbij de SDG’s worden aangepakt!

Ontdek. Bedenk. Maak.

Design@school laat leerlingen in de eigen leefwereld problemen ontdekken, en hiervoor innovatieve oplossingen bedenken en realiseren. Methodieken vanuit ‘design thinking’ ondersteunen dit leerproces

ONZE SPONSORs

SDG.TV zou niet mogelijk zijn zonder onze sponsor. Graag hadden wij hen ook even in de picture gezet om dit project met ons realiseerbaar te maken. Op naar een betere toekomst!