Vandaag zetten we met de hele school een stap terug in de tijd en openden we ons nieuwe project "De tijd van toen".
We begonnen de ochtend met een bijzondere brief van buurman Léo, die ons meenam naar zijn jeugdjaren. Zijn verhalen over hoe school er vroeger uitzag, vormden het perfecte opstapje naar het filmpje dat we samen bekeken. De beelden van een klaslokaal uit 1920 gaven stof tot nadenken: van lei en griffel tot strenge schooluniformen. Samen bespraken we de verschillen én verrassende gelijkenissen tussen toen en nu.
Om de sfeer van vroeger écht te proeven, trokken we daarna naar de speelplaats. Geen tablets of stepjes, maar ouderwetse spelletjes zoals hinkelen, knikkeren en touwtje springen. De kinderen speelden vol overgave mee en ontdekten zo heel wat ‘nieuwe’ oude spelletjes.
De komende weken duiken we verder in het verleden. Van oude ambachten tot schoolse gewoontes—het belooft een boeiende reis te worden!
Met dit project dragen we bij aan kwaliteitsonderwijs (SDG 4) door geschiedenis tastbaar te maken voor onze leerlingen. Daarnaast stonden we ook stil bij gendergelijkheid (SDG 5), want we ontdekten samen hoe anders onderwijs er vroeger uitzag voor jongens en meisjes.